Koning Willem Alexandertunnel - Conijn Consultancy
145
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-145,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-8.1,vc_responsive
 

Koning Willem Alexandertunnel

Werkzaamheden-KWA-tunnel Werkzaamheden-KWA-tunnel-bord Werkzaamheden-KWA-tunnel-Verkeerssituatie Werkzaamheden-KWA-tunnel-Management Werkzaamheden-KWA-tunnel-Schematisch KWA-schematisch-buizen KWA-tunnel-nacht
Datum
Categorie
Projectmanagement
Over dit project

Koning Willem Alexandertunnel

Verkeerstechnische installatie voor de rijbanen rond en in de tunnel.
 
Werkzaamheden
Ontwerp, productie begeleiding en projectmanagement verkeerstechnische installaties.
 
Periode
Februari 2015 tm december 2016.
 
Locatie
Maastricht A2.
 
Opdrachtgever
Dynniq traffic en infra Amersfoort.
 
Onderdelen
De verkeerstechnische installatie bestond uit:
SOS Snelheidsonderschreidingssysteem in- en buiten de tunnel (SOS LFV43).
MTM Verkeersmanagement in een buiten de tunnel (MTM LFV41).
VTI Verkeerslichten buiten de tunnel (VTI LFV46).
Drip Verkeersinformatie systeem. (DRIP LFV47).
TDI Toerit doseringssysteem (TDI LFV49).
MTM K Verkeersmanagement koppeling voor in de tunnelbuizen ( MTM koppeling LFV56).
 
Project omschrijving
De Koning Willem Alexandertunnel KWAT is een deel van de A2 die nu ondergronds is aangelegd. De tunnel vervangt een deel van het oude A2 traject wat in het verleden dwars door Maastricht ging. Dit stuks zorgde voor een aanzienlijk vertraging voor het verkeer dat op doorreis was naar het zuiden in de richting van België of andersom. Met de komst van de KWAT zijn alle verkeersremmende onderdelen zoals gelijkvloerse kruisingen met de daarbij behorende verkeerslichten verledentijd. De bouw is gestart in 2011 en de opening van de eerste tunnelbuizen vond plaats op 16 december 2016.
 
De KWAT is een twee laags tunnel bestaande uit 4 buizen. De bovenste twee buizen worden gebruikt voor het lokale verkeer van Maastricht, de N2. De onderste twee buizen, A2, worden gebruikt voor het doorgaande verkeer van noord naar zuid en omgekeerd.
 
Gedurende de bouw, installatie en inbedrijf name periode diende het aanwezige lokale en doorgaande verkeer minimaal belast te worden met de uitvoerende werkzaamheden. Voor een aantal installaties gold dat er tijdelijke voorziening nodig waren om dit te kunnen waarborgen.
 
Activiteiten
Bij aanvang van onze werkzaamheden was het systeemontwerp voor alle installaties reeds gedaan en richten wij ons op de detail ontwerp. Voor de systemen langs de weg werd er gebruik gemaakt van de producten die beschikbaar zijn voor de VTI, TDI, MTM en SOS van Dynniq. Voor in de tunnel diende de producten aangepast te worden aan de beschikbare ruimte in de tunnel nissen en de tunnelcorridor. Waar bij de eisen van het product en die van de LTS ( landelijke tunnelstandaard) leidend waren.
Na het ontwerp volgde de bouw van alle benodigde besturingskasten, de interne afnames, installatie op locatie en de inbedrijfstelfase van de individuele systemen. Na de individuele inbedrijf name van alle systemen op locatie volgde de ondersteuning bij de integratie van de systemen in de gehele verkeerstechnische en tunnel technische installatie.
 
Voor de koopdelen in het systeem was er gedurende het project veelvuldig overleg met de leveranciers om er voor zorg te dragen dat de geleverde producten aan de gestelde eisen gingen voldoen.
 
Projectmanagement
De grote, vele disciplines en omvang van het KWA zorgde voor een frisse aanpak waar improvisatie de sleutel was om alle onderdelen succesvol op te leveren. Voor ieder individueel systeem gold dat het systeem eerst autonoom goed functioneerde alvorens de volgende stap in het proces genomen kon worden. Dit zorgde voor een flexibele inzet van kennis en kunde en tijdig anticiperen op de gewenste vraag uit de tunnel organisatie.
Het resultaat mag er zijn. Vanaf 2017 rijdt het verkeer met behulp van de KWA tunnel vlekkeloos en zonder oponthoud van naar zuiden van Maastricht of richting België dit geldt voor beide richtingen.
 
Hierbij onze dank voor de samenwerking gedurende de looptijd van het project.
Strukton (hoofdaannemer), Dynniq infra en traffic, Ledyears, Optimus Advisering en Rijkswaterstaat.