Spoorbaken - Conijn Consultancy
659
page-template-default,page,page-id-659,page-child,parent-pageid-194,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

Spoorbaken

 

Spoorbaken ten behoeve ATB VV

 

Als uitbreiding van het automatische trein beïnvloedingssysteem (ATB) is het ATB VV ontwikkeld. Dit systeem draagt er zorg voor dat ook in het snelheidsgebied 0-40 km/uur het treinverkeer beveiligd is. Hiervoor worden langs de spoorrail spoorbakens geplaatst. Het systeem werkt in het snelheidsgebied waar de trein maximaal 40km/uur mag rijden in combinatie met een stopsein. Bij ieder stopsein worden er drie spoorbakens geplaatst. Één op 130 meter voor een stopsein, één op 30 meter voor een stopsein en de laatste bij het stopsein zelf. Als het sein op rood staat, zendt het baken 130m voor het stopsein, een uniek signaal uit wat door de langsrijdende trein wordt opgevangen. Als de machiniste geen remactie inzet, grijpt het ATB systeem op de trein in en laat de trein stoppen voor het stopsein. Bij vrijgave van het stopsein (groen) zendt het spoorbaken weer een signaal uit wat de trein vrijgeeft om weer door te rijden.

 

Voor bovenbeschreven systeem diende er een interface ontwikkeld te worden tussen het systeembeveiligingssysteem en de voorbij rijdende trein. Het spoorbaken is de antenne van het ATBvv systeem. Hierdoor ontstaat er een interactie van rijdende trein met de vaste wal.

 

De ontwikkeling van het spoorbaken bestond uit het ontwerpen, engineering, beproeven, certificeren en produceren van de spoorbakens zoals die gemonteerd worden langs de spoorrails overeenkomstig PVE.

 

Ontwikkeling 2007.

 

Productie 2008 tm 2016.