KWA tunnel
Koning Willem Alexandertunnel
Verkeerstechnische installatie voor de rijbanen rond en in de tunnel.
Werkzaamheden
Ontwerp, productie begeleiding en projectmanagement verkeerstechnische installaties.
Periode
Februari 2015 tm december 2016.
Locatie
Maastricht A2.
Opdrachtgever
Dynniq traffic en infra Amersfoort.
Onderdelen
De verkeerstechnische installatie bestond uit:
Snelheidsonderschreidingssysteem in- en buiten de tunnel (SOS LFV43).
Verkeersmanagement in een buiten de tunnel (MTM LFV41).
Verkeerslichten buiten de tunnel (VTI LFV46).
Verkeersinformatie systeem. (DRIP LFV47).
Toerit doseringssysteem (TDI LFV49).
Verkeersmanagement koppeling voor in de tunnelbuizen ( MTM koppeling LFV56).
Openbare verlichting LFV23.
Project omschrijving
De Koning Willem Alexandertunnel KWAT is een deel van de A2 die nu ondergronds is aangelegd. De tunnel vervangt een deel van het oude A2 traject wat in het verleden dwars door Maastricht ging. Dit stuks zorgde voor een aanzienlijk vertraging voor het verkeer dat op doorreis was naar het zuiden in de richting van België of andersom. Met de komst van de KWAT zijn alle verkeersremmende onderdelen zoals gelijkvloerse kruisingen met de daarbij behorende verkeerslichten verledentijd. De bouw is gestart in 2011 en de opening van de eerste tunnelbuizen vond plaats op 16 december 2016.
De KWAT is een twee laags tunnel bestaande uit 4 buizen. De bovenste twee buizen worden gebruikt voor het lokale verkeer van Maastricht, de N2. De onderste twee buizen, A2, worden gebruikt voor het doorgaande verkeer van noord naar zuid en omgekeerd.